Marlijn Messelink-Bergwerff:
‘Ik ben soms meer coach dan docent.
En dat is heel leuk’
Functie: Docent Economie & Ondernemen
Achtergrond: LVO Bedrijfseconomie & Algemene economie
Andere manier van lesgeven
‘Het vak Economie & Ondernemen is enorm divers. Van etalages opbouwen, baliediensten draaien en balansen opmaken tot een webshop starten en een bedrijfslogo maken. Het is een wereld van verschil met de economielessen die ik zo’n 12 jaar op een andere school gaf. Dat zit hem niet alleen in de diversiteit van onderwerpen, maar ook in de manier waarop. Eerder stond ik echt voor de klas, nu coach ik de leerlingen meer naar de werkvloer. Tuurlijk geven we ook instructies, maar we ‘doen’ vooral veel. We bezoeken bedrijven om het geleerde ook in de praktijk te zien. Bij een echt bedrijf.’
Meer directe praktijkcollega’s in plaats van alleen collega’s
‘Nog een verschil: ik heb zes collega’s waarmee ik het vak Economie & Ondernemen geef. Op de school waar ik eerst werkte, was ik de enige die het vak Economie gaf. Nu wisselen we meer. De ene keer krijgen de leerlingen les van mij en dan weer van een collega. Ik geef vooral les aan de derde en vierde klassen op basis- en kaderniveau en aan de vierde klas op GT.’
Investeren in personeel
‘Ondanks dat ik al een redelijk doorgewinterde docent ben, kreeg ik dezelfde hulp als de starters met minder ervaring. Eerst dacht ik dit niet zo nodig te hebben, maar ik vond het stiekem wel heel fijn. Het hielp mij bij het snel leren kennen van de school, maar ook met een stukje zelfreflectie. Zo heb ik bijvoorbeeld gesprekken met mijn coach en kijk ik terug met vakcollega’s naar de lessen van een bepaalde periode.’
Typisch vmbo
‘De leerlingen van De Meerwaarde zijn eerlijk en recht voor hun raap. Ze zeggen gewoon wat ze vinden. Bij een nieuwe klas steek ik veel aandacht aan het leren kennen van de jongeren. Pas als de relatie goed is, kun je echt met elkaar gaan bouwen. Het leuke is de dynamiek in de klassen. De één heeft veel hulp nodig, terwijl de ander het na één keer al snapt. Laatst gaf ik Maatwerk en hielp ik een leerling met rekenen. Toen ze de opdrachten onder de knie had, zei ze: “Dank u wel. Ik vind dit echt het leukste vak van de hele week”.’ Toen besefte ik wel hoeveel impact óók die kleine momenten hebben.’